5.12.2011

דבר המתכנן – כפר ורדים (אופניים)


מאת: נועם רביד

מפת כפר ורדים החדשה הוכנה במיוחד לניווט האופניים בשבת הקרובה, וזוהי מפת הניווט הרכוב הראשונה שאני ממפה מאפס, ולא רק מעדכן. כחומר בסיס נעזרתי בעיקר ב-Google Earth וכן במפת מעלות/כפר ורדים הרגלית של דן צ'יזיק משנת 2002.
המפה משתרעת מכביש 89 בצפון ועד אזור התעשיה מגדל תפן בדרום (מעל 5 ק"מ מקצה לקצה), ומחוסן במזרח ועד יאנוח במערב (מעל 4 ק"מ מקצה לקצה). היא כוללת את כפר ורדים, מגדל תפן, וכן חלקים מתרשיחא וממעלות.
אזור הניווט מגוון, ומורכב מ-3 סוגי שטח שונים: יער וחורש טבעי, כרמי זיתים ושדות מעובדים, שטח בנוי.
שלושת סוגי השטח מרובי שבילים, כבישים ודרכי מעבר, כך שיש הרבה אפשרויות ובחירות ציר. השבילים בעונה זו של השנה במצב אופטימלי – מהודקים וקשים (לא בוציים ולא מתפוררים), ונקיים מקוצים ומצמחיה. מה שבכל זאת מקשה על הרכיבה זה האבנים בחלק מהשבילים, וכמובן העליות...

להלן שיקולים שהנחו אותי בהחלטה על עבירות ורוחב השבילים:
רמת העבירות "מעוגלת למעלה", כלומר במידה והתלבטתי בין שתי דרגות קושי בחרתי בקשה יותר. יתכן שרוכבים טכניים יופתעו לטובה בחלק מהשבילים המסומנים כאיטיים, אך עבור רוב הרוכבים הסימון ריאלי, לדעתי.
אין הרבה סינגלים בשטח, אבל לעיתים השתמשתי בסימונים הצרים לציון שבילים פחות בולטים לעין.
בתוך יישובים, סימון סינגל קשה מציין תעלת ניקוז או שביל עם מדרגות, אשר הרכיבה בהם קשה/מקוטעת, אך בכל זאת מאפשרים מעבר וקיצורי דרך.
לרוב נמנעתי מלמפות שבילי טרקטור קצרים הנכנסים לתוך מטעי זיתים.
רוב הגדרות אינן ממופות (למניעת עומס על המפה), אך מכשולים עבירים על שבילים, לרבות גדרות, מסומנים בקו סגול קצר בנקודת החסימה.

דרך ארץ
אין לחצות שדות מעובדים, לא ברכיבה ולא ברגל.
מותר לחצות מטעי זיתים (לרוב אפשרי בהליכה בלבד).
אסור להיכנס לשטח מיושב/פרטי (סימון ירוק זית). מותר לרכוב ברחובות/מעברים הממופים.

בטיחות
יש לציית לחוקי התנועה הרגילים בעת רכיבה על כבישים. דגש על זהירות בכניסה לכביש מתוך שביל, רכיבה במקביל למכוניות חונות, זכות קדימה להולכי רגל.
מספר קטעי כביש מוגדרים כמסוכנים, ואסורים לרכיבה/הליכה לאורכם ולרוחבם. קטעי כביש אלו מסומנים ברשת סגולה על המפה, ומופיעים גם במפה שלהלן. בין הקטעים האסורים יש קטעים מותרים לחציה/מעבר – בזהירות.
רכיבה לאורך כביש 89 מותרת על המדרכה בלבד בחלקו הצפוני והמרכזי, ובימין השול בחלקו הדרומי, בהתאם לסימון במפה שלהלן.